Tuesday 7 July 2009

DADAH MEMBAWA MUDARAT KEPADA MANUSIA.HURAIKAN

1. Tajuk sedemikian memerlukan anda membuat huraian atau penjelasan yang lebih terperinci.

2. Perkataan yang perlu anda berikan perhatian dan fahami ialah mudarat. Mudarat bermaksud kesan buruk.

3. Sebelum menulis karangan- adalah perlu untuk anda membuat rangka karangan (draft) atau peta minda (mind map) untuk membolehkan anda melihat sendiri sama ada anda mempunyai
cukup isi atau tidak.

4. Oleh itu, apabila anda memilih tajuk ini, anda harus tahu isu (topik) utama dalam tajuk ini dan isi (kehendak soalan).

CONTOH

Isu : dadah (kenapa dadah? jawapannya kerana dadah ialah perkataan yang disebut dari perenggan pertama hingga terakhir)

Isi (huraian yang dikehendaki oleh soalan) = mudarat yang dibawa oleh dadah kepada manusia.

5. Selepas mengenali pasti isu dan isi tajuk tersebut, anda bolehlah membuat rangka karangan dengan menjadikan isu sebagai pendahuluan/ pengenalan.

## beri perhatian bahawa ayat terakhir pengenalan anda hendaklah membayangkan isi-isi yang akan anda tulis. Contohnya - dadah membawa mudarat kepada manusia.

6. Membuat rangka atau peta minda karangan. Rangka hendaklah ditulis dengan kemas.

RANGKA KARANGAN

a. Pengenalan -

penahan sakit, diharamkan di setiap negara, pengedaran membawa hukuman mati, contohnya heroin, marijuana, ganja dan syabu, dijual dalam bentuk pil, kapsul, dan serbuk, penagihan disebabkan banyak punca, membawa mudarat kepada manusia.

b. Isi (anda mesti mempunyai sekurang-kurangnya lima isi)

I - menyebabkan ketagihan - mesti mendapatkan dadah sepanjang masa,
jika tidak mendapat dadah berasa lemah seluruh anggota badan, tiada
semangat untuk menjalani kehidupan,sukar untuk melepaskan diri
daripada ketagihan ini.

II - kualiti kerja merosot - hilang kerja- hilang gaji - keluarga mengalami masalah kewangan - hubungan dengan kawan dan keluarga jarang, anak-anak tidak dapat dibesarkan dalam keadaan yang baik - menyebabkan mereka tercicir.

III-penagih terlibat dalam jenayah dan keganasan (beri contoh) - untuk mendapatkan duit supaya dapat membeli dadah- akhirnya mereka ditangkap polis, mati dibelasah orang ramai, atau ditembak oleh polis.

IV- kesihatan fizikal dan mental terjejas -HIV melalui perkongsian jarum suntikan, sel dan saraf dalam otak musnah - menyebabkan ketidakwarasan - akhirnya tidak mampu menjaga diri sendiri - membebankan keluarga dan masyarakat.

V - pengedaran dadah untuk mendapatkan wang yang banyak - berisiko tinggi - jika ditangkap - dipenjara seumur hidup atau dihukum mati - nyawa yang diberi oleh Allah disia-siakan.

c. Penutup - dadah menyebabkan ketagihan, masalah kesihatan, sosial, dan jenayah- dadah harus dijauhi kerana hanya membawa keburukan - kempen kesedaran tentang bahaya dadah mesti diperbanyak.


7. Tulis karangan anda dengan kemas dan jangan lupa menggunakan penanda wacana seperti selain itu, di samping itu, seterusnya, selain daripada itu, untuk menyambungkan setiap perenggan.



SELAMAT MENCUBA...:-))


No comments:

Post a Comment