Sunday 26 July 2009

MASALAH PENYELUDUPAN HARAM

Penyeludupan haram membawa maksud membawa masuk atau keluar sesuatu barangan secara haram untuk tujuan mendapatkan untung daripada penjualan barang tersebut. Antara barang yang diseludup keluar dari negara Brunei Darussalam ialah diesel dan beras. Manakala barang yang diseludup masuk ialah minuman keras dan daging ayam atau lembu. Penyeludupan dilakukan melalui jalan darat dan air yang menghubungkan Malaysia dan Brunei Darussalam.


Penyeludupan berlaku disebabkan keghairahan manusia untuk mendapat wang yang banyak dengan cara yang mudah. Para penyeludup melihat kegiatan ini sebagai satu perniagaan yang menguntungkan. Mereka tidak perlu membayar sewa kedai yang mahal. Yang diperlukan hanyalah wang untuk membeli barang tersebut dan kenderaan untuk mengangkutnya.


Perbezaan harga barang yang tinggi di antara Malaysia dan Brunei juga mendorong individu yang tamak ini untuk menyeludup. Terdapat barang yang lebih murah di Brunei seperti diesel dijual dengan harga yang mahal di Malaysia. Perbezaan ini membolehkan penyeludup membawa diesel ke Malaysia untuk dijual dengan harga yang lebih rendah daripada harga biasa.


Penyeludupan minuman keras ke Brunei pula disebabkan ketiadaan penjualan minuman keras di negara ini. Arak yang dibawa dari Malaysia juga dapat dijual dengan harga yang tinggi. Bilangan peminum arak yang banyak di negara ini menyebabkan permintaan terhadap minuman tersebut sentiasa ada. Permintaan yang tinggi menyebabkan penyeludupan berlaku sepanjang masa.


Penguatkuasaan undang-undang yang terlalu longgar juga menyebabkan para penyeludup semakin berani dan berleluasa. Ketidakcekapan dan penerimaan rasuah memburukkan keadaan. Pihak kastam, polis dan imigresen yang menjaga sempadan seharusnya memeriksa setiap kenderaan dengan teliti. Ganjaran wang juga patut diberi kepada orang awam yang memberi maklumat hingga penangkapan penyeludup berjaya.


Sesungguhnya penyeludupan di negara ini semakin berleluasa, pihak kerajaan dan orang ramai harus bekerja sama dan berganding bahu untuk membenteras kegiatan yang membawa kesan buruk kepada sistem perdagangan dan ekonomi negara. Para penyeludup harus dikenakan hukuman yang berat seperti penjara dan bukan setakat didenda dengan wang.


KOSA KATA
Cari makna perkataan di bawah.
1. haram
2. keghairahan
3. menguntungkan
4. tamak
5. longgar
6. berleluasa
7. ganjaran
8. membanteras

No comments:

Post a Comment