Wednesday 22 July 2009

RISIKO MEROKOK

Tabiat merokok sememangnya memberi kesan negatif kepada manusia. Berikutan hal itu, kerajaan Negara Brunei Darussalam telah memutuskan untuk mengharamkan rokok. Penjualan rokok juga telah dikurangkan melalui pemberian lesen menjual rokok kepada beberapa buah kedai dan pasar raya sahaja. Selain itu, premis awam dijadikan sebagai kawasan larangan merokok.


Keputusan kerajaan ini didorong oleh kesedaran bahawa rokok boleh memudaratkan kesihatan manusia. Rokok diumpamakan racun yang membawa kepada perbuatan membunuh diri. Rokok boleh menyebabkan manusia mengalami penyakit sekatan pulmonari kronik (COPD) yang boleh menyebabkan pesakit sukar bernafas, batuk berkahak, dan memberi kesan buruk kepada jantung.


Bagi kaum wanita pula, risiko untuk mengalami penyakit kronik adalah lebih tinggi. Misalnya penyakit barah pangkal rahim yang boleh menjejaskan janin yang dikandung. Janin yang sedang membesar dalam rahim seseorang wanita berkemungkinan mengalami kecacatan, lahir dalam keadaan tidak cukup bulan atau gugur.


Selain daripada itu, merokok boleh menyebabkan ketagihan dan mendorong kepada penyalahgunaan dadah. Penagih dadah terjebak ke lembah najis dadah apabila mengamalkan tabiat merokok. Kandungan nikotin dalam rokok adalah punca ketagihan. Apabila rokok tidak dapat lagi memuaskan ketagihan, dadah akan menjadi pilihan mereka.


Di samping itu, pembaziran wang boleh berlaku apabila manusia merokok. Banyak wang yang dibelanjakan untuk membeli rokok setiap hari. Sebagai contoh, sekiranya seseorang itu merokok sepuluh batang setiap hari dan harga sebatang 50 sen, sebanyak B$5.00 dihabiskan untuk membeli rokok. Bukankah lebih baik kalau kita gunakan wang itu untuk benda yang lebih berfaedah dan menyihatkan?


Sememangnya merokok merupakan tabiat yang buruk dan harus dielakkan atau dihapuskan. Langkah kerajaan mengharamkan rokok sepatutnya diberi pujian kerana hal ini dapat mengurangkan jumlah kematian akibat tabiat merokok.

Cari makna perkataan bercetak tebal.

No comments:

Post a Comment